a daňovou evidencí?
Pokud máte firmu nebo živnost, jste ze zákona povinni zaznamenávat veškeré finanční transakce (příjmy a výdaje) spojené s výkonem své profese. Musíte se pouze rozhodnout jakým způsobem. Na výběr máte ze dvou možností – daňové evidence a účetnictvím. Jaký je mezi nimi rozdíl a který je pro vás výhodnější? V následujících řádcích si odpovíme na všechno.
Vedení daňové evidence je pouze zaznamenávání veškerých svých příjmů a výdajů za daný kalendářní rok. Víceméně tedy stačí skladovat přijaté a odeslané faktury. Proto je tento způsob oblíbený zejména u menších živnostníků. Při plnění daňového přiznání pak pouze odečtete své výdaje od příjmů, čímž získáte základ daně. Ten však může být v závislosti na dalších nepeněžních transakcích a jiných skutečnostech dále upravován.
Vedení účetnictví přímo upravuje zákon o účetnictví a má tedy přísnější kritéria než vedení daňové evidence. Základním rozdílem je, že pokud vedete účetnictví, stanovuje se základ daně nikoliv od příjmů a výdajů, ale od výnosů a nákladů (rozdíl detailněji vysvětlíme níže). Zároveň musíte účtovat formou podvojného zápisu, tedy Má Dáti/Dal.
Účetnictví může dobrovolně namísto vedení daňové evidence zvolit jakákoliv podnikající osoba, čímž se stane účetní jednotkou. V určitých případech ale se účetní jednotkou stáváte automaticky, a tudíž musíte vést účetnictví povinně. V jakých?
Při vedení účetnictví se do výnosů a nákladů za daný kalendářní rok počítají veškeré vstupy či výstupy, které zvyšují, nebo naopak snižují ekonomický prospěch podnikání, zatímco do daňové evidence se jako příjmy či výdaje počítají pouze již provedené transakce.
V praxi to vypadá například takto: Pokud někomu poskytnete určitou službu nebo prodáte produkt, vystavíte fakturu a dotyčný ji proplatí až během dalšího kalendářního roku, do daňové evidence ji uvádíte až v moment proplacení. Do účetnictví však její hodnotu musíte zavést již v den vystavení. To stejné platí i obráceně, tedy s výdaji, resp. náklady.
Nejste si něčím jistí, nebo byste se rádi na něco zeptali? Neváhejte nás kontaktovat. Odpovíme vám co nejrychleji a s čímkoliv poradíme. Vy se tak budete moct soustředit pouze na své podnikání a nebudete si muset lámat hlavu s nejasnostmi či řešením nepříjemných problémů kvůli špatně vyplněným formulářům. Nechte daně na nás.
Ing. Bronislava Kopecká
+420 723 949 249
Bc. Lenka Hromadová
+420 724 921 508
Michaela Křenková
+420 702 223 196
Korandova 25/19, České Budějovice 4
Dobrovodská 2054/53a, 370 06 České Budějovice
info@blmucetnictvi.cz
Copyright © 2023. BLM účetnictví s.r.o.
Cookie | Délka | Popis |
---|---|---|
cookielawinfo-checkbox-analytics | 11 months | Tento soubor cookie je nastaven pluginem GDPR Cookie Consent. Soubor cookie se používá k uložení souhlasu uživatele s používáním souborů cookie v kategorii „Analytika“. |
cookielawinfo-checkbox-functional | 11 months | Soubor cookie je nastaven na základě souhlasu s cookie GDPR k zaznamenání souhlasu uživatele pro soubory cookie v kategorii „Funkční“. |
cookielawinfo-checkbox-necessary | 11 months | Tento soubor cookie je nastaven pluginem GDPR Cookie Consent. Cookies slouží k uložení souhlasu uživatele s cookies v kategorii „Nezbytné“. |
cookielawinfo-checkbox-others | 11 months | Tento soubor cookie je nastaven pluginem GDPR Cookie Consent. Cookie slouží k uložení souhlasu uživatele s cookies v kategorii „Jiné. |
cookielawinfo-checkbox-performance | 11 months | Tento soubor cookie je nastaven pluginem GDPR Cookie Consent. Cookie se používá k uložení souhlasu uživatele s cookies v kategorii „Výkon“. |
viewed_cookie_policy | 11 months | Soubor cookie je nastaven pluginem GDPR Cookie Consent a používá se k uložení, zda uživatel souhlasil nebo nesouhlasil s používáním souborů cookie. Neuchovává žádné osobní údaje. |